Vil du vite mer om virksomhetsoverdragelse? I denne guiden forteller vi deg nøyaktig hva du må vite om hva en virksomhetsoverdragelse er, når reglene kommer til anvendelse, forskjellige typer virksomhetsoverdragelse, hva arbeidsgiver må huske på, og mye mer. Les våre beste råd om virksomhetsoverdragelse og unngå de vanligste feilene.
En virksomhetsoverdragelse er, som navnet tilsier, en overdragelse av en virksomhet eller en del av virksomheten, til en annen arbeidsgiver (definisjon). Eksempler på typer virksomhetsoverdragelse er fusjon, fisjon, innmatsalg, outsourcing, insourcing, joint ventures, og lignende.
Formålet med en virksomhetsoverdragelse er å sikre at arbeidstaker får fortsette i arbeid og nyte av sine beskyttede rettigheter. Alternativet til en virksomhetsoverdragelse er konkurs, som medfører at arbeidstakerne i virksomheten blir arbeidsledige.
Reglene om virksomhetsoverdragelse gjelder ved salg, utleie, overdragelse på grunn av et arveoppgjør, overgang til ny driver i forbindelse med anbudsutsettelser, og andre lignende tilfeller.
Reglene omfatter ikke rene aksjesalg. Årsaken til det er at ved aksjesalg skifter aksjene bare eier; det innebærer ingen endring som sådan for virksomheten.
Arbeidsmiljøloven fra 2005 (aml.) er den mest sentrale loven når det gjelder arbeidstakers rettigheter og plikter, i norsk rett. Denne loven erstattet den tidligere loven fra 1977, og ble utarbeidet på bakgrunn av de store endringene som hadde skjedd i det norske arbeidslivet. En av de store forandringene var at Norge hadde vedtatt EØS-avtalen, og på den måten ble bundet av mange nye direktiv og regler.
Aml. kapittel 16 gjelder arbeidstakernes rettigheter ved en virksomhetsoverdragelse. Dette kapittelet baserer seg blant annet på EU-direktivet om virksomhetsoverdragelse, som er et minimumsdirektiv med den hensikt å beskytte arbeidstaker. Kapittel 16 i aml. må derfor tolkes i lys av norsk og utenlandsk rettspraksis, blant annet praksisen fra EU-domstolen.
Formålet med reglene i kapittel 16 er å sikre at arbeidstakers arbeidsforhold og arbeidsvilkårene ikke endres, som en følge av virksomhetsoverdragelsen. Dette kan være en vanskelig prosess hvor arbeidstaker har behov for ekstra beskyttelse.
Det følger av § 1-1 at loven gjelder “virksomhet som sysselsetter arbeidstaker”, som betyr at reglene om virksomhedsoverdragelser gjelder i både privat og offentlig sektor.
Det kan noen ganger være vanskelig å vurdere om reglene etter aml. kommer til anvendelse. Dette beror på en konkret helhetsvurdering, hvor noen grunnleggende vilkår må være oppfylt. Vilkårene følger av § 16-1 i aml.
(1) Dette kapittel kommer til anvendelse ved overdragelse av en virksomhet eller del av virksomhet til en annen arbeidsgiver. Med overdragelse menes overføring av en selvstendig enhet som beholder sin identitet etter overføringen.
(2) §§ 16-2 og 164 får ikke anvendelse ved overdragelse fra et konkursbo.
Etter dette kan det utledes tre vilkår:
Det finnes mange typer virksomhetsoverdragelser. Her vil noen av dem gjennomgås kort:
Hvilken betydning virksomhetsoverdragelsen har for arbeidstaker, varierer veldig. Noen ganger medfører overdragelsen bare at virksomheten bytter navn, mens i andre tilfeller medfører overdragelsen store forskjeller i arbeidshverdagen til arbeidstaker.
Hvis kjøperen eier en stor kjede, kan det være ønskelig at alle arbeidstakere som jobber i kjeden har like vilkår. Det kan også gjennomføres endringer i forkant av at virksomheten selges, for å gjøre den mer attraktiv, for eksempel fjerning av frynsegoder, bonusordninger, og så videre.
Hovedregelen er at alle arbeidsavtaler, med de rettighetene og pliktene som følger denne, automatisk overføres til den nye arbeidsgiveren. Arbeidstaker skal skrive ny arbeidsavtale med den nye arbeidsgiveren, men arbeidstaker plikter ikke å akseptere nye eller endrede vilkår, for eksempel vilkår knyttet til lønn.
Det gjelder flere unntak fra denne hovedregelen. For det første gjøres det unntak for pensjon. Arbeidstakers rett til videre opptjening av kollektiv tjenestepensjon, overføres til den nye arbeidsgiveren. Den nye arbeidsgiveren kan imidlertid velge å gjøre alle eksisterende pensjonsordninger gjeldende overfor de arbeidstakerne som er overført fra den tidligere virksomheten.
Det er også gjort unntak for tariffavtaler. Arbeidstaker beholder i utgangspunktet de tariffavtaler de var tilknyttet ved overføringen. Utgangspunktet er også at arbeidsgiver er bundet av de tariffavtalene arbeidstaker er knyttet til. Arbeidsgiveren kan imidlertid reservere seg overfor fagforeningen. En skriftlig erklæring om at man reserverer seg, må leveres senest innen tre uker etter overdragelsen finner sted.
De ansatte har imidlertid rett til å beholde de individuelle arbeidsvilkårene arbeidsgiveren tidligere var bundet av, men dette gjelder bare frem til den nevnte tariffavtalen utløper eller arbeidsgiver inngår en ny.
I rettspraksis har det utviklet seg en snever unntaksregel for at arbeidstaker skal kunne velge å forbli i sitt opprinnelige arbeidsforhold. Vilkåret er at virksomhetsoverdragelsen må føre til en vesentlig negativ endring i arbeidssituasjonen.
Dette følger, blant annet, av HR-2018-1944-A. Det må foretas en konkret helhetsvurdering av forholdene ved tidspunktet for overdragelsen.
Arbeidstaker kan også velge å reservere seg mot å få sitt arbeidsforhold overført til den nye arbeidsgiveren. På denne måten oppnår arbeidstaker fortrinnsrett til en ny ansettelse hos den tidligere arbeidsgiveren. Utgangspunktet er at arbeidsforholdet i så tilfelle automatisk opphører ved virksomhetsoverdragelsen.
Arbeidsgiver skal gi arbeidstaker nærmere informasjon om reservasjons- og fortrinnsretten når arbeidstaker blir informert om virksomhetsoverdragelsen. Det samme gjelder eventuelle frister som måtte løpe.
Det følger av aml. §§ 16-5 og 16-6 at arbeidsgiver har en plikt til å gi informasjon til både de tillitsvalgte og arbeidstakerne.
Både den tidligere og den nye arbeidsgiveren skal, så tidlig som mulig, gi informasjon om overdragelsen til arbeidstakernes tillitsvalgte. Overdragelsen skal også drøftes med vedkommende. Det skal gis særskilt informasjon om hvorfor virksomheten skal overdras, fastsatt eller foreslått dato for overdragelsen, de rettslige, økonomiske og sosiale følgene av overdragelsen, endringer i tariffavtaleforhold, planlagte tiltak overfor arbeidstakerne og reservasjons- og fortrinnsretten, og fristen for å utøve disse. Dette følger av § 16-5 andre ledd.
Det samme gjelder arbeidstakerne, jf. § 16-6.
Det er viktig for arbeidsgiver å ha en åpenhet med arbeidstakerne. Åpenhet demper mulig uro og misnøye, og vil kunne gjøre prosessen vesentlig enklere. Slik informasjon kan gis via allmøter, skriv til de ansatte, virksomhetens intranett, og så videre. Det viktigste er at informasjonen gis på en slik måte at de som berøres av virksomhetsoverdragelsen, er kjent med de nødvendige forholdene.
I § 16-4 er det oppstilt et rent forbud mot oppsigelse av arbeidstaker, med grunnlag i selve virksomhetsoverdragelsen. Dette gjelder både for den tidligere og den nye arbeidsgiveren. Dette innebærer ikke at det er forbudt å si opp arbeidstaker med grunnlag i andre forhold, for eksempel økonomiske, overtallighet, og så videre.
Det er ikke uvanlig at arbeidstakere sies opp grunnet overtallighet ved en virksomhetsoverdragelse. Årsaken til det er at det er vanlig med en omorganisering i en slik prosess, og dette medfører ofte overtallighet. I så tilfelle har arbeidsgiver mer arbeidskraft enn han har bruk, for. Arbeidsgiver må uansett følge reglene for oppsigelse eller masseoppsigelse i aml. Det er også viktig å huske at de overførte arbeidstakerne tar med seg ansienniteten sin ved en virksomhetsoverdragelse. Les mer om oppsigelse.
Dersom arbeidsgiver sier opp arbeidstaker i under virksomhetsoverdragelse, er det arbeidsgiver som har bevisbyrden for at oppsigelsen skyldes andre forhold enn selve overdragelsen. Arbeidsgivers ansvar ved en ugyldig oppsigelse gjelder både tidligere og ny arbeidsgiver. Det betyr at den nye arbeidsgiveren kan holdes ansvarlig selv om oppsigelsen skjedde før selve overdragelsen.
En arbeidstaker som har blitt ugyldig sagt opp, kan kreve både erstatning og ansettelse hos den nye arbeidsgiveren
Ved en virksomhetsoverdragelse fra konkursbo gjelder verken reglene om overføring av lønns- og arbeidsvilkår. Arbeidstaker er heller ikke vernet mot oppsigelse. Det er usikkert hvorfor det er gjort unntak fra disse utgangspunktene, men det handler trolig om at arbeidstakerne ved en konkurs uansett er arbeidsledige.
Det finnes et lite utvalg av dommer som behandler forskjellige spørsmål knyttet til virksomhetsoverdragelser. Her vil et lite knippe gjennomgås kort.
HR-2017-2277-A gjaldt en personlig assistent som var ansatt for å yte BPA (brukerstyrt personlig assistanse) til en bestemt bruker. Vedkommende ble sagt opp da brukeren bytte leverandør av tjenesten. Høyesterett kom til at dette i realiteten var en virksomhetsoverdragelse, og assistenten hadde således krav på fortsatt ansettelse hos den nye leverandøren. De fem assistentene som bisto brukeren var klart adskilt fra leverandørens øvrige virksomhet, og utgjøre således en selvstendig økonomisk enhet, slik at vilkårene i aml. § 16-1 var oppfylt. Virksomheten beholdt også sin identitet.
I TNHER-2019-82318 var spørsmålet om en overføring av oppdraget knyttet til utførelsen av ambulanseflytjenester, var å anse som en virksomhetsoverdragelse etter aml. kapittel 16. Tingretten besvarte dette spørsmålet positivt. Retten la vekt på at pilotenes virksomhet i all hovedsak var den samme både før og etter overdragelsen, arbeidstidsordningene var den samme, kunden var den samme, og pasientene kom fra det samme geografiske området.
Rt. 2012 s. 983 gjaldt en borerigg som var solgt og bortleid, som ble tilbakeført til eieren da leieavtalen opphørte. Høyesterett kom til at tilbakeføringen av riggen til den nye eieren utgjorde en virksomhetsoverføring og at berørte arbeidstakere hadde krav på overføring av sine rettigheter og plikter til den nye eieren, til tross for at de hadde såkalte “secondment”-avtaler.
Dersom man står overfor en mulig virksomhetsoverdragelse, for å redde virksomheten, bør man rådføre seg med en advokat. Dette er en lang og omfattende prosess, med mange kontrakter, transaksjoner og påfølgende spørsmål.
En advokat kan hjelpe selskapet å velge riktig transaksjonsstruktur og gjennomføring, utforming av selskapsdokumentene og en avtale, slik at overdragelsen gjøres riktig. Dette er en stor kostnad for virksomheten, men denne kostnaden vil normalt sett bakes inn i prisen for virksomheten.
Man kan også få hjelp av en advokat dersom man vil ha en vurdering av om det foreligger en virksomhetsoverdragelse. Dette er mest praktisk for arbeidstakere som har blitt sagt opp i forbindelse med at man får en ny arbeidsgiver. Dersom det i realiteten er tale om en virksomhetsoverdragelse, skal det mer til for at arbeidsgiver skal kunne si opp arbeidstaker, og det vil derfor være veldig lurt av arbeidstaker å få klargjort dette.
Det vil lønne seg å kontakte en advokat som kan selskapsrett og arbeidsrett.
Å finne den rette advokaten til rett pris kan være en utfordring, men med Advokatsmart.no kan du enkelt og raskt sammenligne tilbud fra ulike advokater i ditt område og velge den beste advokaten til den beste prisen.
Advokatsmart er en nettbasert gratistjeneste som gjør det enkelt for deg å få tilbud fra ulike advokater i ditt område. Alt du trenger å gjøre er å fylle ut noen få opplysninger om deg selv og hva slags juridisk problem du trenger hjelp til, og deretter vil Advokatsmart.no sende forespørselen din til ulike advokater som spesialiserer seg på ditt juridiske problem.
En av de største fordelene med å bruke Advokatsmart.no er at du kan få tilbud fra flere advokater, noe som gir deg muligheten til å sammenligne priser og juridiske løsninger før du tar en endelig beslutning. Dette gir deg en større grad av trygghet og sikrer at du velger den advokaten som passer best for dine behov og din økonomi.
I tillegg til å hjelpe deg med å finne den beste advokaten for deg, kan Advokatsmart.no også hjelpe deg med å finne advokater som spesialiserer seg på spesifikke juridiske områder, som for eksempel eiendomsrett eller arverett. Dette gjør det lettere for deg å finne den rette advokaten for spesifikke behov.
Så hvis du vil spare tid og penger, samtidig som du får den beste juridiske hjelpen, er Advokatsmart.no det rette stedet for deg. Prøv tjenesten i dag og opplev hvor enkelt det kan være å finne den beste advokaten til den beste prisen. Kom i gang her.
Hvorfor bruke Advokatsmart?
- Hver måned hjelper vi tusenvis med å finne advokat
- Vi har samlet de beste og billigste advokatene på ett sted
- Du unngår å velge en dyr og dårlig advokat
- Vi gjør det enkelt å finne en advokat med gode priser
- Tjenesten er 100% gratis og uforpliktende
Trenger du en advokat? Få gratis og uforpliktende tilbud fra flere advokater her.
Få tilbud om hjelp fra flere advokater nær deg, helt gratis og uforpliktende.
Gjør et smart juridisk valg