Vil du vite mer om avbestilling? I denne guiden forteller vi deg nøyaktig hva du må vite om hva en avbestilling er, hvordan gjennomføre en avbestilling, utvidet og avtalt avbestillingsrett, grensespørsmål, når man bør kontakte en advokat, og mye mer. Les våre beste råd om avbestilling og unngå de vanligste feilene.
Utgangspunktet i norsk rett er at avtaler skal holdes. Det er dette som kalles pacta sunt servanda, og utgjør et av de mest grunnleggende obligasjonsrettslige prinsippene i norsk kontraktsrett.
Dersom det skal gjøres unntak fra dette utgangspunktet, må man ha rettslig grunnlag. Dette kan være lov, sedvane, avtale, alminnelige obligasjonsrettslige prinsipper, og så videre. Forbrukere gis, generelt sett, en relativt vid adgang til å avbestille, mot at det betales erstatning.
Retten til å avbestille, gjelder som regel før ytelsen eller varen er levert. Slik avbestilling gir forbrukeren rett til å tre fra avtalen, og dermed bli fri fra sine forpliktelser om å betale for ytelsen eller varen, mot at det kompenseres for selgers økonomiske tap.
Ved en avbestilling kan man altså redusere omfanget av ytelsen eller varen, enten helt eller delvis.
Avbestillingsretten til kjøper (og selger) kan ha grunnlag i mange forskjellige rettskilder, blant annet lovverk, sedvane, avtale, alminnelige obligasjonsrettslige prinsipper, og så videre. Avbestillingsrettigheter er særlig aktuelle i forbrukerforhold. En av årsakene til dette er at forbrukere har et særlig vern, og det tenkes gjerne at det ikke skal være umulig for en forbruker å gå fra en avtale.
Blant de aktuelle lovene, er:
I tillegg til at en avbestillingsrett ofte er pålagt etter lov, følger det gjerne av juridisk teori, praksis og sedvane. I sedvane er det gjerne pekt på at en avbestillingsrett blir sett på som “god forretningsskikk”.
I mange andre typer forhold, som arbeidsforhold og leieforhold, kan forholdet sies opp på nærmere gitte vilkår, som er en avslutning som kan minne om en avbestilling.
Dersom man ønsker å avbestille en ytelse, enten det er en vare eller en tjeneste, må man gi selger beskjed så fort som mulig. Som nevnt gjelder retten til avbestilling i utgangspunktet bare før ytelsen er levert.
Selv om det, i de fleste tilfeller, ikke er noe krav om at man gir selger beskjed på en skriftlig måte, er det lurt. Det gjør det enklere å bevise at man faktisk har avbestilt i tide. I entrepriseforhold er det, etter lovgivning og standarder, derimot et krav at avbestillingen skjer skriftlig. Det er ikke nødvendig å si hvorfor man ønsker å avbestille, men det er vanlig.
Avbestilling kan skje når som helst etter at avtalen er inngått, men før levering. Dette utgangspunktet gjelder bare med mindre avtalen sier noe annet. Noen selgere velger å gi kjøper en avbestillingsrett også etter ytelsen er levert, men da kalles det gjerne noe annet enn avbestilling. Dette kan du lese mer om lenger ned.
Ettersom hovedregelen er at man kan avbestille før levering, kan det ofte oppstå et spørsmål om hva som skal legges i dette. Det følger imidlertid av teori og praksis at det er den faktiske leveringen til forbrukeren det er snakk om.
Det betyr at angreretten ikke er avskåret selv om ytelsen er tilgjengelig for forbrukeren. Dette er særlig praktisk ved såkalte hentekjøp, hvor tingen er gjort tilgjengelig, men ikke hentet enda. Forbrukeren kan da fortsatt ha sin avbestillingsrett i behold.
Når kjøper avbestiller en ytelse før levering, er det ofte slik at det er greit, så lenge det kompenseres for selgers økonomiske tap. Med andre ord plikter kjøper å gi selger en erstatning.
Når selgers erstatningskrav utmåles, skal det gjøres fradrag for de fordelene han eller hun har vunnet ved avbestillingen. Dette kan, for eksempel, være sparte utgifter, redskap, arbeidsfolk, materiale, og økte inntekter på grunn av andre jobber. Det er altså bare nettotapet som skal dekkes, og det skal kun betales for selgers faktisk utførte arbeid.
Selger har i tillegg en tapsbegrensningsplikt. Det vil si at dersom tapet er urimelig høyt, og det viser seg at selger enkelt kunne begrenset det faktiske tapet sitt, plikter ikke kjøper å erstatte dette. Tapet må være påregnelig og rimelig - eller nøkternt og troverdig, som det også sies.
Slik rett på erstatning, som selger ofte har, kan være avskåret gjennom avtale. Dette beror på en tolkning av avtalen, og en vurdering av hva den sier. Også avtaleloven § 36 og læren om bristende forutsetninger kan frita forbrukeren for en erstatningsplikt.
Avtaleloven § 36 regulerer de tilfeller der en avtale som virker urimelig eller i strid med god forretningsskikk, kan settes til side, helt eller delvis. Læren om bristende forutsetninger innebærer at en gyldig inngått kontrakt kan endres, hvis partenes forutsetninger for inngåelsen av avtalen endrer seg.
Ettersom forbrukerkjøpsloven er semipreseptorisk, gir dette selger relativt frie tøyler til å avtale en avbestillingsrett. At loven er semipreseptorisk betyr at selgeren kan gi forbrukeren bedre rettigheter enn de har etter loven, men ikke dårligere. Hvis forbrukeren har krav på å avbestille ytelsen før levering, kan selger bare avtale en avbestillingsrett som er bedre enn dette - ikke dårligere.
Det er opp til hver selger å avgjøre om han eller hun ønsker å tilby bedre avbestillingsrett enn den som følger av loven. Noen selgere velger å gjøre dette som en måte å vise god forretningsskikk, men ettersom det kan påføre selger både kostnader og ulemper ellers, er det ikke alle som har mulighet eller lyst til å tilby bedre avbestillingsrett enn etter loven.
I tillegg til de tilfellene som følger av de forskjellige lovene, kan retten til avbestilling være avtalt i en avtale. For eksempel kan det avtales 14 dager avbestillingsrett. Mange virksomheter opererer med både kortere og lenger avbestillingsrett enn dette, og enkelte har også valgt å ikke ha noen avbestillingsrett i det hele tatt.
Det kan også settes betingelser til avbestillingsretten, så lenge de er rimelige. Mange velger også å ha ordning hvor kjøperen, for eksempel, betaler halvparten av kjøpesummen hvis han eller hun avbestiller 10 dager før levering, og hele kjøpesummen hvis ytelsen avbestilles etter dette.
Forbrukerkjøpsloven sier ingenting om hvordan oppgjøret etter en avbestilling skal gjøres, og når det skal finne sted. Dette skaper imidlertid normalt ingen problemer; tingen er jo levert til kjøperen. Når man retter en erklæring om avbestilling til selgeren, innebærer dette også et implisitt krav om tilbakebetaling av kjøpesummen.
Selger kan imidlertid benytte kjøpesummen for å motregne et krav om erstatning, som følge av avbestilling. Det er viktig at selger ikke gjør dette uten kjøpers godkjenning.
Avbestillingsretten etter loven kan på mange måter minne om de mange andre måtene man kan komme seg ut av en avtale. Det kan derfor være nødvendig å gjennomgå noen av dem, for å påpeke forskjellene.
Det finnes et knippe interessante dommer om avbestilling, som skal gjennomgås kort her. De vil bidra til å kaste lys over hva en avbestillingsrett innebærer, og når det kan være aktuelt.
I Rt. 2003 s. 486 hadde en mann inngått en avtale om oppføring av et typehus, som han senere avbestilte. Entreprenøren rettet erstatningskrav mot kjøperen, og krevde fortjenestetapet erstattet. Kjøperen hevdet imidlertid at entreprenøren hadde fylt opp ordreboken, og således ikke lidt noe tap. Entreprenøren, på sin side, mente de hadde ubegrenset kapasitet, og kunne tatt på seg andre oppdrag i tillegg til huset. Dersom en virkosmhet har ubegrenset kapasitet, vil enhver avbestilling kunne føre til økonomisk tap. Høyesterett ga entreprenøren medhold og kjøperen måtte betale erstatning.
Rt. 2014 s. 520 gjaldt en reduksjon i vederlaget som følge av fradrag og tillegg, og hva det har å si for avtalen. Dommen baserer seg på NS 8406:2009. Høyesterett kommenterte at dersom reduksjonen i vederlaget som følge av fradrag og tillegg overstiger 15 %, vil dette utgjøre en delvis avbestilling. I så tilfelle er kjøper erstatningsansvarlig. I den konkrete vurderingen kom Høyesterett likevel til at det ikke forelå noe krav om avbestilling eller erstatning, selv om den samledes reduksjonen av vederlaget oversteg 15 % i forhold til kontraktssummen.
I Rt. 2010 s. 1104 var spørsmålet om et avbestillingsgebyr kunne settes til side til forbrukerens ugunst, jf. buofl. § 54 andre punktum. Høyesterett viste til uttalelser i forarbeidene, lovens preseptoriske karakter, at bestemmelsen bygget på regler om normalerstatning i hvtjl., og kom til at buofl. bare kan påberopes i forbrukerens favær. Det var derfor ikke grunnlag for noen oppjustering av det avtalte avbestillingsgebyret. Kjøper fikk ikke medhold.
Rt. 2010 s. 1112 viste til den ovenfor nevnte dommen, og kom til samme resultat.
Dette er imidlertid bare et lite utvalg, og dersom man ønsker å vite mer om tidligere praksis og hvilken betydning det kan ha for ens egen sak, bør man kontakte en advokat med avtale- og kjøpsrett som sitt spesialfelt.
Dersom man har rettet et krav om avbestilling mot selgeren, og selgeren ikke aksepterer kravet, kan man kontakte en advokat for å få hjelp. En advokat vil kunne bistå i prosessen med å kreve avbestilling, kommunikasjonen med selger, og en eventuell rettsprosess som måtte oppstå dersom man ikke kommer til enighet.
En advokat kan i tillegg bistå en selger med å utarbeide avtalefestede avbestillingsrettigheter, slik at disse ikke undergraver kjøpers rettigheter etter loven, og er rimelige ellers.
Veldig mange vil få dekket sine advokatutgifter via innboforsikringen, opp til 100.000 kroner. Dette gjelder hovedsakelig i alle typer saker, men det er noen unntak. For å enkelt finne ut hva advokatforsikringen eller innboforsikringen gjelder, bør man lese kontraktsvilkårene.
I tillegg til dette kommer reglene om fri rettshjelp, som baserer seg på årsinntekt og formue til den som søker, samt sivilstatus.
Å finne den rette advokaten til rett pris kan være en utfordring, men med Advokatsmart.no kan du enkelt og raskt sammenligne tilbud fra ulike advokater i ditt område og velge den beste advokaten til den beste prisen.
Advokatsmart er en nettbasert gratistjeneste som gjør det enkelt for deg å få tilbud fra ulike advokater i ditt område. Alt du trenger å gjøre er å fylle ut noen få opplysninger om deg selv og hva slags juridisk problem du trenger hjelp til, og deretter vil Advokatsmart.no sende forespørselen din til ulike advokater som spesialiserer seg på ditt juridiske problem.
En av de største fordelene med å bruke Advokatsmart.no er at du kan få tilbud fra flere advokater, noe som gir deg muligheten til å sammenligne priser og juridiske løsninger før du tar en endelig beslutning. Dette gir deg en større grad av trygghet og sikrer at du velger den advokaten som passer best for dine behov og din økonomi.
I tillegg til å hjelpe deg med å finne den beste advokaten for deg, kan Advokatsmart.no også hjelpe deg med å finne advokater som spesialiserer seg på spesifikke juridiske områder, som for eksempel eiendomsrett eller arverett. Dette gjør det lettere for deg å finne den rette advokaten for spesifikke behov.
Så hvis du vil spare tid og penger, samtidig som du får den beste juridiske hjelpen, er Advokatsmart.no det rette stedet for deg. Prøv tjenesten i dag og opplev hvor enkelt det kan være å finne den beste advokaten til den beste prisen. Kom i gang her.
Hvorfor bruke Advokatsmart?
- Hver måned hjelper vi tusenvis med å finne advokat
- Vi har samlet de beste og billigste advokater på ett sted
- Du unngår å velge en dyr og dårlig advokat
- Vi gjør det enkelt å finne en advokat med gode priser
- Tjenesten er 100% gratis og uforpliktende
Trenger du en advokat? Få gratis og uforpliktende tilbud fra flere advokater her.
Få tilbud om hjelp fra flere advokater nær deg, helt gratis og uforpliktende.
Gjør et smart juridisk valg