Vil du vite mer om angrerett? I denne guiden forteller vi deg nøyaktig hva du må vite om hva angrerett er, hvor lenge angreretten varer, når angreretten gjelder og når den ikke gjelder, hvordan man benytter seg av angreretten, og mye mer. Les våre beste råd om angrerett og unngå de vanligste feilene.
Angrerett er en lovfestet rett for forbruker til å ensidig gå fra en avtale med en profesjonell part om kjøp av varer eller finansielle tjenester, innen en gitt periode. Angrefristen er som regel 14 dager. For at man skal ha en angrerett etter loven, må kjøpet være gjennomført på andre måter enn via selgers butikk eller faste utsalgssted. Det er aldri noen lovfestet angrerett ved kjøp på slike steder.
Den lovfestede retten til å angre på et kjøp bryter med prinsippet om at avtaler skal holdes, såkalt pacta sunt servanda. Dette er et grunnleggende prinsipp, som i utgangspunktet aldri skal brytes, men ved forbrukerkjøp utenfor selgers butikk eller faste utsalgssted står forbrukers rettigheter sterkere. Angreretten skal gi forbrukeren en mulighet til å vurdere avtalen i ro og mak, undersøke varene og tjenestene og gjøre seg selv tilstrekkelig opplyst. I tillegg gir det en mulighet til å ombestemme seg i de tilfeller der man kjøper en vare eller tjeneste fordi selger oppleves som pågående.
Angreretten skal sørge for at balansen i kontraktsforholdet holder seg stabil. Den lovfestede rettigheten gjelder ikke ved kjøp fra privatpersoner.
Det er en del begrep som vil benyttes i denne artikkelen, og som det kan være greit å definere:
Angrerett er en lovfestet rettighet for forbrukere. Den sentrale loven er angrerettloven av 2014 (angrl.). Loven gjennomfører reglene i EU-direktivet 2011/83/EU, kalt forbrukerrettighetsdirektivet. Angrl. erstatter den tidligere loven fra 2000.
Angrl. gjelder salg av varer og tjenester fra næringsdrivende til forbrukere i alle EØS-landene. Det eneste kravet er at avtalen inngås ved fjernsalg eller salg utenom faste forretningslokaler. Dette følger av § 1 i loven.
Loven gir den næringsdrivende en omfattende opplysningsplikt før en avtale inngås. I tillegg stilles det en rekke krav til de opplysningene som må fremgå av avtalebekreftelsen forbrukeren mottar. Hvis kravene ikke overholdes kan angrefristen utvides, eller så kan forbrukeren sin betalingsplikt bortfalle.
Hensynene bak loven er at man ønsker å verne forbrukeren mot overrumplende salgstiltak i situasjoner der forbrukeren ikke er forberedt. Angreretten skal også verne forbrukeren mot useriøse forretningsmetoder fra profesjonelle parter, og gi forbrukeren en ekstra mulighet til å undersøke varen, ettersom man ikke har samme mulighet til å undersøke som man ville hatt i en butikk.
Dette er bare noen av årsakene til at lovgiver mente det var viktig å være særlig beskyttende overfor forbrukere i slike tilfeller.
Fordi hele loven gjelder forbrukerkjøp, er den ufravikelig, jf. § 3. Det betyr at man ikke kan avtale noe som gir forbrukeren dårligere rettigheter enn det loven gjør.
Når man har angrerett beror på en tolkning av loven. Selv om § 1 gjelder lovens virkeområde, kan det tolkes som vilkår som må være oppfylt for at man skal ha den angreretten loven legger opp til. Lovens første ledd lyder slik:
Loven gjelder ved salg av varer og tjenester til forbruker, når den næringsdrivende opptrer i næringsvirksomhet, og avtalen inngås ved fjernsalg eller salg utenom faste forretningslokaler.
Ut fra denne teksten kan man si at følgende vilkår må være oppfylt for å ha angrerett:
Med andre ord vil for eksempel salg over internett (netthandel) eller dørsalg være omfattet av loven. Det er imidlertid et krav om at det ved salg av varer og andre tjenester enn finansielle tjenester, må være tale om en kontraktssum inkludert frakt- og tilleggskostnader på over 300 kroner. Dette følger motsetningsvis av § 2 bokstav g.
Man kan åpne og undersøke varen når man mottar den, men dersom man foretar mer omfattende undersøkelser eller skader varen, kan det hende man ikke får returnert hele beløpet ved retur av varen.
Det kan avtales at selgeren leverer tjenester før angrefristen går ut, for eksempel at et mobilabonnement trer i kraft tre dager etter bestilling. Hvis kjøper helt klart har bedt om slik rask igangsettelse, kan selgeren kreve betalt for det kjøper har mottatt dersom kjøper angrer. Hvis kjøper mottar tjenesten i ti dager før han eller hun angrer, kan selger kreve betalt for disse ti dagene.
Angreretten gjelder i alle EØS-land. Angreretten gjelder ikke dersom man kjøper fra en privatperson, ved såkalte privatkjøp.
Dersom man ønsker å benytte seg av angreretten må man som regel gjøre det innen 14 dager etter hele varen er mottatt. Ved fjernsalg er fristen senest tre måneder etter varen er mottatt eller ett år hvis opplysninger om angrerett ikke er gitt til kjøperen. Dersom man har kjøpt livsforsikring eller individuell pensjonsavtale, er fristen 30 dager.
Fristen løper fra man har fått varen eller dagen etter man har kjøpt en tjeneste, og all informasjon som er nødvendig om angrefristen er sendt over fra selger til kjøper. Hvis man ikke har mottatt et ferdig utfylt angrerettsskjema er fristen tolv måneder.
Man trenger ikke angi noen grunn for at man angrer, og det trenger heller ikke foreligge noen mangel ved tingen. Det er rett og slett nok at man angrer. Det eneste man må passe på, er å overholde fristen. For å overholde fristen kan man skrive en e-post til selger om at man angrer og legge ved skjemaet selger skal ha sendt. Det stilles ingen formkrav til meldingen, så lenge den kommer frem til selger.
Kjøper er selv ansvarlig for trygg retur. Det er derfor viktig å pakke varen godt, samt ta vare på kvitteringen for frakt. Da har man sitt på det rene dersom pakken forsvinner i posten, noe som kan skje fra tid til annen.
Returkostnaden er det kjøper som må stå for, hvis selger ga beskjed om det på forhånd og det ikke er avtalt noe annet. Selger kan derimot ikke ta noe ekstra gebyr dersom kjøper benytter seg av angreretten.
Det finnes visse tilfeller hvor angreretten ikke kommer til anvendelse, selv om det er tale om et fjernsalg eller salg utenfor selgers faste utsalgssted. Disse følger, blant annet, av §§ 2 og 22 i loven:
Listen er ikke uttømmende.
Disse avtalene er likevel bare unntatt angreretten hvis selger har informert kjøper om at han eller hun ikke har noen angrerett.
Før man inngås en avtale, plikter selgeren å gi forbrukeren visse opplysninger om varen eller tjenesten som selger tilbyr. De kravene som følger av angrl. kommer i tillegg til eventuelle krav som følger av tjenesteloven og ehandelsloven.
Alle opplysninger selger er forpliktet å gi, skal gis på en “klar og forståelig måte”. Hvis markedsføringen er rettet mot norske forbrukere, skal all informasjon og alle opplysninger være på norsk. Hvis en del av gruppen markedsføringen er rettet mot er spesielt sårbare, skal selger ta hensyn til dette. Dette gjelder for eksempel hvis varen er utviklet for barn.
Kravene følger av angrl. §§ 8 og 9. Det skal gis opplysninger om:
Dersom opplysningsplikten ikke overholdes, utvides angrefristen med inntil 12 måneder etter den opprinnelige angrefristen har utløpt. Maks angrefrist er da 12 måneder og 14 dager. I tillegg kan kjøpers betalingsplikt bortfalle, dersom selger ikke informerer om samlet pris for varen eller tjenesten eller at kjøper selv må betale returkostnadene.
Loven gjelder også avtaler om finansielle tjenester. Dette vil blant annet være forsikring og individuelle pensjonsavtaler, kontoavtaler, avtaler om betalingskort, investeringstjenester, og så videre.
Før en slik avtale inngås, må selger gi visse opplysninger. Disse kravene er mest omfattende dersom avtalen inngås ved fjernsalg, men det er også krav for avtaler som inngås utenom faste forretningslokaler. Kravene følger av angrl. §§ 28, 30 og 33.
Det skal gis opplysninger om den næringsdrivende, om avtalen og om den finansielle tjenesten. I tillegg skal selger gi opplysninger om angreretten og klageadgangen. Samlet sett vil selgers opplysningsplikt i stor grad være som ved salg av andre varer og tjenester.
Bytterett er noe annet enn angrerett. Angrerett gjelder, som nevnt, kjøp og salg utenom selgerens butikk, mens bytterett er en fordel butikkene ofte tilbyr.
Dette er ikke en lovbestemt rett, men det er veldig vanlig at butikker tilbyr bytterett, og det kan som regel derfor legges til grunn at man har en bytterett. Dette er altså ikke noe som følger av kjøpsloven. Dersom man ønsker å bytte varen eller tjenesten man har kjøpt, er det butikkens egne bytteregler som gjelder.
De fleste butikker lar deg bytte varen hvis den er ubrukt og uskadet, så lenge man tar vare på kvitteringen og/eller byttelappen og overholder den fristen som følger av byttelappen. Andre betingelser kan også følge av butikkens bytte-policy. Disse vil som regel være klart synlige i kasseområdet, eller på kvitteringen.
Bytteretten gir ingen rett til å kreve pengene tilbake, men man får som regel tilgodelapp. Tilgodelappen kan brukes i tre år, hvis det ikke står noe annet på den.
Det er vanlig at salgsvarer og hygieniske artikler, som undertøy, er unntatt fra bytteretten.
Enkelte store kjeder og bedrifter har svært rause byttevilkår, og opererer med såkalt åpent kjøp eller fornøydhetsgaranti. Dette innebærer at man noen steder kan få pengene tilbake for en ubrukt vare i, for eksempel, 100 dager eller seks måneder.
Andre bedrifter lar kjøper teste produktet og så returnere det hvis man ikke er fornøyd. XXL er et eksempel på en bedrift som benytter seg av et slikt tilbud.
Dersom tingen har en feil eller mangel, kan man klage. Dette gjelder uansett om salget omfattes av angreretten eller om selger har en bytterett. I så tilfelle kalles klagen for en reklamasjon.
Dersom man mener saken har en feil eller en mangel, bør man ta kontakt med selger. Hvis man ikke kommer noen vei med dette, kan man klage saken inn til mekling i Forbrukerrådet eller en klagenemnd. Den endelige muligheten, hvis man ikke blir enige ved mekling, er å klage saken inn til Forbrukerklageutvalget.
Les mer om reklamasjon.
Til tross for at loven er relativt klart og tydelig, oppstår det fra tid til annen tvister vedrørende angreretten etter angrl. Her vil et par avgjørelser gjennomgås, fra Høyesterett, lagmannsretten, Forbrukerklageutvalget og Forbrukertvistutvalget.
Rt. 2010 s. 1580 “Finn.no-dommen” gjaldt et krav om erstatning for manglende kontraktsoppfyllelse, og det ble særlig reist spørsmål om hvilken rett kjøper har til å gå fra avtalen, etter angrl. En kjøper tok kontakt med et bilfirma og hadde sendt e-post via deres annonse på Finn.no, hvor han skrev at han stod ved sitt tilbud om kjøp av en bruktbil. Høyesterett kom til at det ikke forelå et fjernsalg i lovens forstand. Det ble lagt vekt på at det ikke legges opp til at forbrukeren skal inngå kjøpsavtale via nettsiden, men at kjøper heller ble lenket og videresendt til selger som avtalepart.
I LB-2018-63 var spørsmålet om en telefonsamtale var ment som en prisforespørsel eller bestilling. Saken gjaldt en tvist om oppgjør for en faktura på nesten 30.000 kroner for fyringsolje i en privat bolig. Om telefonsamtalen var ment som en prisforespørsel eller bestilling var ikke avgjørende for betalingsplikten, ettersom oljen i ettertid var blitt brukt.
FKU-2019-804 gjaldt et kjøp av en PlayStation 4. Forseglingen til spillkonsollen var brutt, og utvalget uttalte at fjerning av emballasje eller forsegling ikke i seg selv kan anses unødvendig for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon, og kan derfor ikke gjøre at man mister angreretten sin. Kjøper fikk derfor medhold i sitt krav om tilbakebetaling.
FTU-2014-1442 gjaldt bruk av angreretten. Kjøper forsøkte å returnere varen, men den ble ikke avhentet av selger 1 som fungerte som representant for selger 2. Ettersom det ikke var klargjort hvem som drev foretaket, måtte selger 2 anses å ha selgeransvar. Kjøper fikk derfor medhold i sitt krav om refusjon av kjøpesummen samt erstatning for returkostnaden.
Dersom man har kjøpt varer eller tjenester av en selger i en situasjon som omfattes av angrl., men selger ikke godtar kjøpers retur, bør man kontakte en advokat. På grunn av forbrukervernet, skal angrl. tolkes strengt, og det er derfor strenge krav knyttet til selgers oppførsel.
En advokat med forbrukerrett som sitt spesialfelt vil kunne bistå i dialogen med selger, og eventuelt hjelpe kjøper med å bringe saken inn for Forbrukerrådet. Det er ikke nødvendig med advokathjelp for å bringe sak inn for Forbrukerrådet, men mange vil oppleve det som en ekstra trygghet å ha en støttespiller med god kunnskap til rettsområdet.
Å finne den rette advokaten til rett pris kan være en utfordring, men med Advokatsmart.no kan du enkelt og raskt sammenligne tilbud fra ulike advokater i ditt område og velge den beste advokaten til den beste prisen.
Advokatsmart er en nettbasert gratistjeneste som gjør det enkelt for deg å få tilbud fra ulike advokater i ditt område. Alt du trenger å gjøre er å fylle ut noen få opplysninger om deg selv og hva slags juridisk problem du trenger hjelp til, og deretter vil Advokatsmart.no sende forespørselen din til ulike advokater som spesialiserer seg på ditt juridiske problem.
En av de største fordelene med å bruke Advokatsmart.no er at du kan få tilbud fra flere advokater, noe som gir deg muligheten til å sammenligne priser og juridiske løsninger før du tar en endelig beslutning. Dette gir deg en større grad av trygghet og sikrer at du velger den advokaten som passer best for dine behov og din økonomi.
I tillegg til å hjelpe deg med å finne den beste advokaten for deg, kan Advokatsmart.no også hjelpe deg med å finne advokater som spesialiserer seg på spesifikke juridiske områder, som for eksempel eiendomsrett eller arverett. Dette gjør det lettere for deg å finne den rette advokaten for spesifikke behov.
Så hvis du vil spare tid og penger, samtidig som du får den beste juridiske hjelpen, er Advokatsmart.no det rette stedet for deg. Prøv tjenesten i dag og opplev hvor enkelt det kan være å finne den beste advokaten til den beste prisen. Kom i gang her.
Hvorfor bruke Advokatsmart?
- Hver måned hjelper vi tusenvis med å finne advokat
- Vi har samlet de beste og billigste advokatene på ett sted
- Du unngår å velge en dyr og dårlig advokat
- Vi gjør det enkelt å finne en advokat med gode priser
- Tjenesten er 100% gratis og uforpliktende
Trenger du en advokat? Få gratis og uforpliktende tilbud fra flere advokater her.
Få tilbud om hjelp fra flere advokater nær deg, helt gratis og uforpliktende.
Gjør et smart juridisk valg